آیت الله صافی گلپایگانی:
اهدای پلاسما بهبودیافتگان كووید19 در بعض موارد به نحو واجب عینی است

آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید اهدای پلاسما بهبودیافتگان کووید19 را کاری پسندیده برشمرد و گفت: اهدای پلاسما چنانچه ضرری برای اهداکننده نداشته باشد در بعض موارد به نحو واجب کفایی و در بعض موارد هم به نحو واجب عینی خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون؛ با وجود تلاش متخصصان تاکنون درمان قطعی برای بیماری کووید 19 شناخته نشده این در حالی است که سازمان انتقال خون ایران با استفاده از پادتن ضد بیماری در بخش پلاسمای خون که از بهبودیافتگان این بیماری دریافت می شود توانسته است قدم های موثری در درمان مبتلایان به این ویروس بردارد.

در این خصوص دکتر پیمان عشقی؛ مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با توجه به ضرورت نجات جان بیماران مبتلا به کووید19 و احتمال بالای تاثیر پلاسما موضوع را با مراجع عالیقدر شیعه در میان گذاشته است. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پاسخ به این پرسش  مطرح شده توسط مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران که « چنانچه اهدای پلاسما خطری عقلانی برای فرد اهداکننده پلاسما کووید19 نداشته باشد، وظیفه شرعی فرد در قبال فراخوان سازمان انتقال خون ایران و سایر مراجع بهداشتی رسمی کشور جهت اهدای خون و پلاسما چیست؟» چنین نوشته است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمه الله

چنانچه اهدای پلاسما ضرری برای اهداکننده نداشته باشد کاری پسندیده است و در بعض موارد هم بنحو واجب کفایی و در بعض موارد هم بنحو واجب عینی خواهد بود و حکم بحسب موارد مختلف خواهد بود والله العالم. موفق باشید.

14 ذی الحجه 1441

 

گفتنی است پلاسما درمانی یکی از روش های درمان بیماری کووید19 است که در آن پلاسمای اهدا شده توسط فرد رهایی یافته از کرونا به فرد مبتلا به بیماری تزریق می شود.سازمان انتقال خون ایران در مراکز اهدای پلاسما خود در سطح کشور میزبان این گروه از داوطلبین است.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0